tiistai 7. joulukuuta 2010

wicispaces

aiheena oli tänään tutustua wikispaceseen. Se on ihan hyödyllinen jos haluaa tehdä jotakin tuollaista. minulla ei liiemmin vaikeuksia ollut ,koska minulla itselläni on hyvin samantapainen sivusto. Siksi oli vähän tylsää tehdä tälläinen koska miunlla on jo oma sivusto. Mutta tämäkin oli hyvä tietää. (:

tiistai 30. marraskuuta 2010

Diigo

Tänään opin käyttämään diigoa. Sellainen paikka ,johon voi lisätä linkkejä. Se on minusta todella hyödyllinen. Koska jos unohtaa osoitteita voi kirjottaa ne tuonne muistiin ja mennä sitten katsomaan missä on käynyt. Voisin käyttää diigoa ihan hyvin jossakin.

tiistai 23. marraskuuta 2010

Mindmeister

Tunti oli iha kiva, ja oli kiva tehdä ajatuskartta tällä tavalla. Opin taas jotain uutta. ((:

tiistai 9. marraskuuta 2010

Miksi työaika menee muuhun kuin itse työn tekemiseen?

Niin, eli pohdinkin tässä kysymystä, miksi työaika menee muuhun kuin itse työn tekemiseen? Itse teen työn yleensä ekana , ja sitten vasta teen jotain muuta. Toki se riippuu tilanteesta. Jos luovuus on loppu ,eikä keksi mitään mitä tekisi, niin aika kulutetaan yleensä facebookissa tai pelaten jotain. Entä minkä takia sitten kun olisi hyvää työaikaa ja työtä voisi tehdä kouluajalla niin sitä ei kumminkaan tule tehtyä? Joskus on vaan sellainen olo ,että ei yksinkertaisesti jaksa, tai ei huvita tehdä / jaksa keskittyä kunnolla ,kun voi "rentoutua" koulupäivän keskellä,  kun pääsee atk luokkaan.  Ja työ tulee ehkä siksi tehtyä paremmin kotona ,kun on tavallaan pakko tehdä se valmiiksi  ja sitten voi itse päättää millon sitä tekee. Mutta kyllä koulussakin pystyy tekemään ihan hyvin , jos vain asennoituu siihen niin ,että nyt aloitan tekemään sitä , niin kyllä sekin onnistuu.

tiistai 12. lokakuuta 2010

Suunnittelua..

Ihan ekaksi mitä tuli mieleen mikä voisi olla ideana digitarinassa , voisi olla se ,että mitä eri ammatteja on ja mitkä  ovat tyypillisimmät tet paikat. Sitten voisi kertoa myös jotakin omasta tet paikasta. Itse menen tettiin päiväkotiin. Voisi myös kertoa , millaista tet paikassa oli ja mikä työssä on olennaista. Siihen voisi valita myös ,vaikka kolme yleisintä ammattia mihin nuoria menee tettiin ja kertoa niistä jotakin. Sekä jotain myös siitä millainen tetti on omasta mielestä. Onko se hyvä vai huono asia ja mikä siitä tekee kivaa tai tylsää. Vielä ei mitään kauhean ihmeellisiä ideoita ole tullut mieleen.

tiistai 5. lokakuuta 2010

Digitarinoita

Digitarinaa on alunperin käytetty omien tarinoiden kertomiseen. Nykyään digitarinoita käytetään muutenkin hyödyksi. Esimerkiksi sosiaalityössä ja kirjastoissa. Googletin digitarinoita ja löysin sellaisen sivun missä oli linkkejä jonkun tekemiin asiateksteihin ja asia teksteissä  oli osoitteita nettisivuille, jossa oli jonkun tekemä digitarina. Yksi oli englanninkielinen ja siinä kerrottiin omasta perheestään ja kulttuurista. Siihen oli laitettu valokuvia ja omia piirustuksia ja siihen oli tekstit. Se voisi olla esimerkiksi yksi aihe. Kertoa omasta perheestään, tehdä joku esitelmä vaikkapa jostakin matkakohteesta tai omasta harrastuksestaan. 

tiistai 28. syyskuuta 2010

Twitter ja quaiku

Yritin kirjautua twitteriin...Mutta se ei onnistunut.  Opiskelu ei sujunut siellä ollenkaan ,koska se ei suostu kirjautumaan. Kokeilin quaikua ja sekään ei onnistunut.. Näistä kyllä voisi olla jotakin apua opisekelussa , mutta en tiedä mitä. Twitter ja quaiku ovat microblaggaus palveluita.

tiistai 14. syyskuuta 2010

muistiinpanoja

Muistiinpanojen tekeminen oli ihan hyvä juttu. Itselle jäi ehkäpä paremmin mieleen , kun sai kirjottaa samalla, mutta toisaalta ,kun oikein keskittyy kirjoittamaan niin voi olla ,että jotakin tietoa menee ohi. Itsellä ainakin joskus käy niin. Jos miettii kumpi on parempi tapa oppia ,niin ehkäpä se , että kirjottaa muistiinpanoja ja kuuntelee. Olo voi tulla tylsäksi jos joutuu kuuntelemaan samaa lätinää todella kauan. Eikä enää sitten edes jaksa kerskittyä ja loput tiedoista menee ohi.
Blogia voisi käyttää opiskelussa esimerkiksi kirjottamalla muistiin jotakin, tai kirjottaa jostakin aiheesta tänne. Aineet missä voisi käyttää ovat atk ja äidinkieli. Tai voithan periaatteessa kirjottaa enkun sanoja blogiisi kotona ,jos mieli tekee.  Tukarit voisivat hyödyntää blogeja esimerkiksi siten ,että voisivat suunnitella siellä jotakin. Vain yhden tarvitsisi kirjottaa ja loput  voisivat kommentoida asiaa. Eikä sillon mene oppitunteja kokousten pitämiseen.
Moodleessa voisi olla hyvä se ,että siellä pystyy tekemään tehtäviä ja opiskelemaan. blogissa taas ei. Mutta: blogissa voi kirjottaa ja olla luova. Voi itse suunnitella mitä tekee ja ajatella. Sitä taas ei moodlessa pysty tekemään.
  

tiistai 7. syyskuuta 2010

Minusta tämä seuraava kuva minkä nyt linkitin tähän,  kuvaa minua aika hyvin.
Kuvassa on kissa joka on valkoinen ja sillä on siniset silmät. Valkoinen on rauhallinen väri ,joka kuvastaa minua itseäni järkevänä netin käyttäjänä. siniset silmät tuovat siihen myös sen viisaan ja järkevän ilmeen. 
Katsoin tekijänoikeudet ja sen sai julkaista. Kuvaa sai myös muokata ,mutta vanhat tekijänoikeudet pitää säilyttää.
http://www.flickr.com/photos/marianneperdomo/429439597/

tiistai 31. elokuuta 2010

mitä opin tänään sosiaalisesta mediasta

Noniin.. Tänään katsottiin eka äikän luokassa video ,jossa Anne Rongas puhui ja kertoi sosiaalisesta mediasta. Mitä siitä jäi mieleen? Erityisesti mitä muistan siitä niin oli se ,että siinä puhuttiin jotakin kielikurssista, että sen pystyisi suorittaa netissä. Mikäli nyt ihan oikein  ymmärsin. Se oli myös uutta ,että wikipedian lisäksi on myös muita wiki-juttuja. Yleensä en jaksa kauaa kuunella , jos joutuu kuuntelemaan jotakin vidota missä joku vaan puhuu puhumisesta päästyään. Mutta tämä oli ihan mielenkiintoista. En minä varmaan sitten kauheasti muuta uutta oppinut.
Sen verran vielä, kun Anne kertoi tai mainitsi "second-lifesta"  niin minusta se on aivan tyhmä. Näin kerran tv:stä dokumentin siitä ja siinä oli ihmisiä joilla ei sitten muuta elämää ollutkaan kuin virtuaaliukot. Viettivät koko päivän netissä ja elivät siellä "toista elämää" ,jossa sitten tapasivat ihmisiä, ja saattoivat jopa mennä naimisiinkin siellä, eikä ollut edes välttämättä nähnyt koko ihmistä ennen ,mutta silti oltiin ihan rakastuneita. Ihmiset kertoivat myös siinä, että olivat saaneet elämänsä takaisin siellä.  Ja miten kamalaa se oli jos sitten tulikin joku ero, vaikka ihmiset ei edes ole nähnyt toisiaan..Tuntuisi jotenkin tyhmältä elää vaan jossakin netissä, ilman mitään muuta elämää muuta kuin virtuaaliukot.

Tällaista tänään..(:

tiistai 24. elokuuta 2010

En ehtinyt tehdä tehtävä 2

Oppitunti 2

Noniin, tänään tuli luettua sossumedian  tunnilla vähän tietoa internetin turvallisuudesta.
"vaara vaanii facebookissa" On hyvä artikkeli ,jossa kerrotaan facebookin  turvallisuudesta. Pää ajatuksena  artikkeleissa on saada ihmiset ehkäpä ymmärtämään, että facebook on netissä ,jossa ihmiset voivat nähdä profiilisi ja kaiken mitä itse sinne laitat. Siksi on hyvä tutustua yksityisyysasetuksiin , jotta voi määritellä mitä ihmiset näkevät sinun profiilissa.
Artikkelissa puhuttiin myös kavereista. Okei, on kiva ,että on paljon kavereita ,mutta suurin osa niistä kavereista ,joita sinulla on , niin ovat vain jotain ihmisiä ,jotka saatat tuntea ulkonäöltä, mutta et ole koskaan puhunut mitään. Vai onko oikeasti joku, joka on kaikkien 300 nettikaverien kanssa yhteyksissä. Enpä usko. Kannattaa siis valita tarkkaan ketkä otat kavereiksesi. Facebook näkyy laajasti.
Kaikkia mainoksia ei kannata mennä painelemaan mitä eteen ekana ponnahtaa, myös facebookissa on jotakin sovelluksia ,jossa sanotaan ,että on pääsy omiin tietoihin ,kun käyttää sitä ja sitä sovellusta. Kannattaa siis olla varoivainen. Itselleni on kerran käynyt tämän tapainen nettimoka. Meseen oli tullut joku linkki jonkun kaverini laittamana, mutta ei ollutkaan itse edes tietoinen asiasta, eli joku muu on vaan laittanut sen sinne. Painoin sitä ja siihen ilmestyi ,että voi voittaa jonkun puhelimen ja ajattelin, että mitä väliä ,jos ,vaikka osallistunkin arvontaan, ei siitä mitään haittaa voi olla. Myöhemmin tuli kännykkään viestejä ,koska piti vastata kysymyksiin ,jotta voisi edetä kilpailussa, viestit olivatkin maksullisia ja yritin pysäyttää lähettämällä "stop"  ,mutta se ei auttanut. Eli koko juttu oli pelkkää huijausta. Ja paikka sijaitsi jossakin singaporessa. Tämän seurauksena jouduin vaihtamaan oman puhelinnumeron.
On hyvä ajatella ennen parikertaa mitä julkaisee facebookissa. Ei ole kiva jos joku äiti tai veli lukee tekstin jonka kirjotit seinälle ja jossa kerrot mitä äiti tekee ,kun tulee kotiin töistä tai selität pitkät pätkät  veljen ärsyttävästä tyttöystävästä.
Välillä on ihan hyvä katsoa omaa profiiliaan ja katsoa mitä joku ulkopuolinen ajattelisi ,kun näkee profiilisi. Millaisen kuvan siitä saa ,kun näkee profiilikuvan, ja mitä tietoja on laittanut itsestään sinne. Kannattaa miettiä tarkkaan millaisen kuvan haluat antaa itsestäsi. Ja mitä ventovieras ihminen ajattelee ,kun näkee profiilisi. Nettiin ei kannata laittaa paljoa omia tietoja, puhelinnumerot ja osoitteet voi jättää ainakin pois.
Nämä artikkelit joita luin, niin pistivät miettimään, esimerkiksi se mitä kerrottiin kavereista. Olen ollut kyllä aika tietoinen netin vaaroista  ,joten ei yllättänyt mitenkään kamalasti. Ainut mikä oli niin se ,että kaikkea materiaalia ei välttämättä pysty hävittämään sieltä kokonaan. Se oli vähän outoa.

tiistai 17. elokuuta 2010

Kurssin odotus

En odota tältä kurssilta mitään ihmeellistä. Otin vain sen valinnaiseksi, koska se kuulosti kiinnostavalta. Sanasta sosiaali media tulee mieleen jotain sosiaalista verkossa.