Noniin, tänään tuli luettua sossumedian tunnilla vähän tietoa internetin turvallisuudesta.
"vaara vaanii facebookissa" On hyvä artikkeli ,jossa kerrotaan facebookin turvallisuudesta. Pää ajatuksena artikkeleissa on saada ihmiset ehkäpä ymmärtämään, että facebook on netissä ,jossa ihmiset voivat nähdä profiilisi ja kaiken mitä itse sinne laitat. Siksi on hyvä tutustua yksityisyysasetuksiin , jotta voi määritellä mitä ihmiset näkevät sinun profiilissa.
Artikkelissa puhuttiin myös kavereista. Okei, on kiva ,että on paljon kavereita ,mutta suurin osa niistä kavereista ,joita sinulla on , niin ovat vain jotain ihmisiä ,jotka saatat tuntea ulkonäöltä, mutta et ole koskaan puhunut mitään. Vai onko oikeasti joku, joka on kaikkien 300 nettikaverien kanssa yhteyksissä. Enpä usko. Kannattaa siis valita tarkkaan ketkä otat kavereiksesi. Facebook näkyy laajasti.
Kaikkia mainoksia ei kannata mennä painelemaan mitä eteen ekana ponnahtaa, myös facebookissa on jotakin sovelluksia ,jossa sanotaan ,että on pääsy omiin tietoihin ,kun käyttää sitä ja sitä sovellusta. Kannattaa siis olla varoivainen. Itselleni on kerran käynyt tämän tapainen nettimoka. Meseen oli tullut joku linkki jonkun kaverini laittamana, mutta ei ollutkaan itse edes tietoinen asiasta, eli joku muu on vaan laittanut sen sinne. Painoin sitä ja siihen ilmestyi ,että voi voittaa jonkun puhelimen ja ajattelin, että mitä väliä ,jos ,vaikka osallistunkin arvontaan, ei siitä mitään haittaa voi olla. Myöhemmin tuli kännykkään viestejä ,koska piti vastata kysymyksiin ,jotta voisi edetä kilpailussa, viestit olivatkin maksullisia ja yritin pysäyttää lähettämällä "stop" ,mutta se ei auttanut. Eli koko juttu oli pelkkää huijausta. Ja paikka sijaitsi jossakin singaporessa. Tämän seurauksena jouduin vaihtamaan oman puhelinnumeron.
On hyvä ajatella ennen parikertaa mitä julkaisee facebookissa. Ei ole kiva jos joku äiti tai veli lukee tekstin jonka kirjotit seinälle ja jossa kerrot mitä äiti tekee ,kun tulee kotiin töistä tai selität pitkät pätkät veljen ärsyttävästä tyttöystävästä.
Välillä on ihan hyvä katsoa omaa profiiliaan ja katsoa mitä joku ulkopuolinen ajattelisi ,kun näkee profiilisi. Millaisen kuvan siitä saa ,kun näkee profiilikuvan, ja mitä tietoja on laittanut itsestään sinne. Kannattaa miettiä tarkkaan millaisen kuvan haluat antaa itsestäsi. Ja mitä ventovieras ihminen ajattelee ,kun näkee profiilisi. Nettiin ei kannata laittaa paljoa omia tietoja, puhelinnumerot ja osoitteet voi jättää ainakin pois.
Nämä artikkelit joita luin, niin pistivät miettimään, esimerkiksi se mitä kerrottiin kavereista. Olen ollut kyllä aika tietoinen netin vaaroista ,joten ei yllättänyt mitenkään kamalasti. Ainut mikä oli niin se ,että kaikkea materiaalia ei välttämättä pysty hävittämään sieltä kokonaan. Se oli vähän outoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti