perjantai 15. huhtikuuta 2011
Miksi kiusataan?
Lapsia ja nuoria on kiusattu kouluissa aina. Enkä usko ,että olisi yhtään koulua olemassa missä ei kiusattaisi ketään , vaikka kovasti sitä yritetään aina ehkäistä, mutta tuntuu siltä , että se ei tuota tulosta. Ennen joku nolattiin muutaman tyypin edessä eikä siitä tiennyt kuin muutama, mutta nykyään kiusaaminen tehdään juuri esimerkiksi ,että vain pari tyyppiä näkee, mutta he kuvaavat sen kännyköillänsä videolle ja laittavat nettiin esimerkiksi youtubeen tai facebookkiin kaikkien nähtäväksi. Nuoret viettävät hyvin paljon aikaa sosiaalisessa mediassa ja silloin jokainen voi nähdä jos nettiin on laitettu joku ikävä kiusaamis video. Kun kiusaamisesta tiesi eilen vielä kaksi, niin huomenna siitä tietää koko koulu. Jos jollakin on vaikkapa facebookissa 500 kaveria, niin kuinkakohan moni mahtaa nähdä videon? On ikävää ,että kiusaamisesta ei pääse edes eroon vapaa-ajalla. Kiusaaja levittää yhä enemmän kuvia tai videoita netissä uhristaan. Nuori alkaa miettiä, että kehtaako mennä kouluun , kun kaikki nauraa ja katsoo oudosti. Nykyään asiaa ei auttaisi varmaan sekään ,että muuttaa pois paikkakunnalta , koska on netti, kiusaajat ovat sielläkin. Vanhemmista ei ole paljoa apua, koska harva osaa käyttää nykyajan vempeleitä. Eikä vanhemmille välttämättä edes kerrota netti-kiusaamisesta. Opettajien käsikään ei yllä sinne asti. Opettajat voivat ehkä vaikuttaa koulussa asiaan, mutta ei paljoa. Artikkelissa minkä luin sanotaan , että rehtori pyrkii pitämään asian pinnalla kouluissa ja nuorille annetaan mediakasvatusta. Se on hyvä asia, mutta niin kuin jo sanoin kiusaamisesta ei päästä ikinä eroon, mikä on kovin valitettavaa. Se ei auta , että opettajat tai jotkut valistavat nuoria ,että ketään ei saa kiusata, koska se ei loppuisi. Se voi kyllä vähän auttaa, mutta olen sitä mieltä ,että nuorten pitää älytä se itse, että toisen kiusaaminen on lopetettava. Toivottavasti sitä pystytään kumminkin vähentämään. Olisihan se hienoa jos koulut olisivat sellaisia ,että ketään ei kiusata eikä netissä leviäisi mitään videoita tai kuvia toisista. Toivottavasti nuoret alkavat älytä.
torstai 7. huhtikuuta 2011
8.4
1. Jos kirjoitelma on sellainen mitä pitää tehdä myös vapaa ajalla, niin silloin kirjoitan sitä koulussa tekstinkäsittely ohjelmalla ja tunnin loputtua liitän sen moodleen. Näin pystyn jatkaa kirjoittamista myös kotona, kun teksti on netissä. Sitten kopioin sen vain sieltä kotona omaan tekstinkäsittely ohjelmaan. Tosin voisin myös tehdä niin, että otan kouluun muistitikun ja tallennan työni sinne. Voisin myös lähettää koulussa tekemäni työn sähköpostiin ja ottaa sen sieltä sitten kotona.
2. Mielestäni paras tapa on saada yhteys opettajaan sähköpostitse. Mutta toisaalta jos opettajilla on facebook, saa yhteyden myös sitä kautta. Jos haluaa vastauksen nopeasti, niin ehkä facebook on hyödyllisin, koska en tiedä kovin montaa oppilasta jotka soittaisivat opettajalle.
3. Se on tavallaan aika ärsyttävää ,koska facebook on jokaisen yksityinen ja sitten kun opettajia on kavereina, niin pitää ehkä ajatella mitä julkaisee seinällä, koska oppilas ei välttämättä halua ,että opettaja näkee kaiken. Onneksi täällä pystyy rajaamaan ketkä kaikki voivat nähdä julkaisusi. Joten ei se ole hirveä ongelma.
Jakopalvelut mitä esiteltiin kyseisellä sivulla olivat ihan kiinnostavia. Oisin ehkä halunnut kokeilla niistä yhtä, mutta en ole varma, maksaako se jotain. Ja en halua joutua maksamaan mitään. Vaikuttivat hyödyllisiltä.
2. Mielestäni paras tapa on saada yhteys opettajaan sähköpostitse. Mutta toisaalta jos opettajilla on facebook, saa yhteyden myös sitä kautta. Jos haluaa vastauksen nopeasti, niin ehkä facebook on hyödyllisin, koska en tiedä kovin montaa oppilasta jotka soittaisivat opettajalle.
3. Se on tavallaan aika ärsyttävää ,koska facebook on jokaisen yksityinen ja sitten kun opettajia on kavereina, niin pitää ehkä ajatella mitä julkaisee seinällä, koska oppilas ei välttämättä halua ,että opettaja näkee kaiken. Onneksi täällä pystyy rajaamaan ketkä kaikki voivat nähdä julkaisusi. Joten ei se ole hirveä ongelma.
Jakopalvelut mitä esiteltiin kyseisellä sivulla olivat ihan kiinnostavia. Oisin ehkä halunnut kokeilla niistä yhtä, mutta en ole varma, maksaako se jotain. Ja en halua joutua maksamaan mitään. Vaikuttivat hyödyllisiltä.
perjantai 1. huhtikuuta 2011
1.4
Huhtikuu on alkanut ja kevään pitäisi olla jo ihan ovella, mutta lunta on silti vielä ihan liikaa maassa. Tänään meidän oli tarkoituksena katsoa yle-areenasta pari päivää sitten tullut ohjelma joka liittyi netin käyttöön, mutta se ei oikein onnistunut, koska koulun koneista ei saatu edes äänipiuhan avulla kuulumaan tarpeeksi ääntä, että olisi pystynyt kuuntelemaan ohjelman. Se on aika harmillista ,koska olisi ollut mielenkiintoista tietää siitä vihakirjoittelusta. Onkohan missään artikkelia siitä, että voisi lukea?
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)