perjantai 15. huhtikuuta 2011

Miksi kiusataan?

Lapsia ja nuoria on kiusattu kouluissa aina. Enkä usko ,että olisi yhtään koulua olemassa missä ei kiusattaisi ketään , vaikka kovasti sitä yritetään aina ehkäistä, mutta tuntuu siltä , että se ei tuota tulosta. Ennen joku nolattiin muutaman tyypin edessä eikä siitä tiennyt kuin muutama, mutta nykyään kiusaaminen tehdään juuri esimerkiksi ,että vain pari tyyppiä näkee, mutta he kuvaavat sen kännyköillänsä videolle ja laittavat nettiin esimerkiksi youtubeen tai facebookkiin kaikkien nähtäväksi. Nuoret viettävät hyvin paljon aikaa sosiaalisessa mediassa ja silloin jokainen voi nähdä jos nettiin on laitettu joku ikävä kiusaamis video. Kun kiusaamisesta tiesi eilen vielä kaksi, niin huomenna siitä tietää koko koulu. Jos jollakin on vaikkapa facebookissa 500 kaveria, niin kuinkakohan moni mahtaa nähdä videon? On ikävää ,että kiusaamisesta ei pääse edes eroon vapaa-ajalla. Kiusaaja levittää yhä enemmän kuvia tai videoita netissä uhristaan. Nuori alkaa miettiä, että kehtaako mennä kouluun , kun kaikki nauraa ja katsoo oudosti. Nykyään asiaa ei auttaisi varmaan sekään ,että muuttaa pois paikkakunnalta , koska on netti, kiusaajat ovat sielläkin. Vanhemmista ei ole paljoa apua, koska harva osaa käyttää nykyajan vempeleitä. Eikä vanhemmille välttämättä edes kerrota netti-kiusaamisesta. Opettajien käsikään ei yllä sinne asti. Opettajat voivat ehkä vaikuttaa koulussa asiaan, mutta ei paljoa. Artikkelissa minkä luin sanotaan , että rehtori pyrkii pitämään asian pinnalla kouluissa ja nuorille annetaan mediakasvatusta. Se on hyvä asia, mutta niin kuin jo sanoin kiusaamisesta ei päästä ikinä eroon, mikä on kovin valitettavaa. Se ei auta , että opettajat tai jotkut valistavat nuoria ,että ketään ei saa kiusata, koska se ei loppuisi. Se voi kyllä vähän auttaa, mutta olen sitä mieltä ,että nuorten pitää älytä se itse, että toisen kiusaaminen on lopetettava. Toivottavasti sitä pystytään kumminkin vähentämään. Olisihan se hienoa jos koulut olisivat sellaisia ,että ketään ei kiusata eikä netissä leviäisi mitään videoita tai kuvia toisista. Toivottavasti nuoret alkavat älytä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti